torsdag 24 juni 2010

Torsdag 24 juni 2010

Allvarligt. Är människor så här dumma i dagens samhälle?

En mamma som menar att människor i andra länder (läs: araber och afrikaner) löser sina problem genom att skjuta människor när de är arg på någon. Dum-morsan måste därför gå hem till sina barn och varna de för de flyktingbarn som kommunen (äntligen) ska ta emot. Och sedan har hon mage att mena att hon inte vill göra sina barn till små rasister.

Min inre pedagogiska förälder kryper fram och jag vill bara ta dum-morsan i famnen och förklara för henne. Alla människor är människor. Flyktingar reser från sina länder för att komma undan våld. Inte för att sprida våld till resten av världen. Nog för att vi har våld här också. Jag skulle tro att den vanligaste orsaken för svenskar att döda varandra är just ilska.

Jag har sagt det förut men det tåls att sägas igen. Flyktingar från krig är inte hela människor när de anländer till Sverige. De är skadade av kriget och om de någonsin läker sina sår så lär det åtminstone ta lång tid. Och det är vår uppgift som medmänniskor och samhälle att ge de den tid de behöver. Visst finns det de som klarar sig bra redan från början men jag tror vi ska se på dem som positiva undantag, det är inget vi kan förvänta oss av alla.

Vill man inte ta in flyktingar till Sverige, eller sin egen kommun, är man rasist. Så enkelt är det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar