lördag 12 juni 2010

Feminister

Har spenderat morgonen med att söka bloggar med hjälp av ordet feminism. Konstigt nog hittar jag väldigt få bloggare som stolt kallar sig feminister. Däremot hittar jag bland annat Daddys blogg som är direkt kvinnofientlig i sin framtoning. Varför beskriver självutnämnda antifeminister sina bloggar med just ordet feminism? Helt obegripligt för mig.

Ännu mer obegripligt är varför någon som tror på alla människors lika värde inte skulle kalla sig feminist? Jag älskar det ordet. Jag älskar vad det ordet står för. Jag avgudar de kvinnor som ända sedan förra sekelskiftet kämpat, debatterat och gett sina liv för att ge mig, och andra kvinnor, rösträtt, rätt till utbildning och möjlighet att bestämma över mitt eget öde. Däremot föraktar jag människor som är för fega eller oförstående för att förstå ordets värde. Och det faktum att en del inte vill "placera sig i ett fack" är ju bara skrattretande. Alla är vi i fack, oavsett vi vill det eller inte. Alla är vi svenskar, afrikaner, bögar, muslimer eller kvinnor - innan vi är människor. Åtminstone i andras ögon.

Jag håller inte med om allt som alla feminister säger. Det är inte nödvändigt för att kalla sig feminist. Det viktiga är att jag håller med om grundbulten - samhället behandlar kvinnor och män olika och det är något som bör ändras. Och de som inte håller med om det bör hålla sig långt borta från mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar